SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU DAN HARI GURU 2011!

LAGU RASMI PASTI

CARI DALAM BLOG INI

Sunday, December 12, 2010

Sejarah PASTI Nurul Hidayah

GAMBAR DI ATAS: ANTARA PELAJAR TERAWAL SEKITAR 1998

Ura-ura untuk menubuhkan sebuah pra-sekolah bercorak Islam di Teluk Kumbar  telah difikirkan sejak tahun 1990-an lagi. Penubuhan PASTI pusat telah menyemarakkan lagi semangat untuk menubuhkan PASTI di setiap daerah.
Penubuhan PASTI Nurul Hidayah , Teluk Kumbar merupakan rentetan dari penubuhan PASTI di Sg. Batu Teluk Kumbar.
Pada masa itu pendidikan PASTI tertumpu di rumah saudara Ghani di Sungai Batu, Teluk Kumbar .

Lama-kelamaan di dapati PASTI yang jauh tidak lagi praktikal maka penemuan demi penemuan telah dijalankan secara tidak langsung untuk berbincang mengenai penubuhan PASTI yang baru di Teluk Kumbar. Akhirnya penantian berakhir apabila  sebuah kawasan yang agak sesuai untuk dibina PASTI ditemui . Ia adalah ihsan Tn. Haji Latif Md. Nor  di Kampung Paya, Teluk Kumbar. Pada peringkat awal PASTI dibina untuk mendidik anak-anak ahli PAS di sekitar Teluk Kumbar.

Setelah tapak bangunan PASTI ditentukan maka sebuah bangunan yang dikembarkan dengan sebuah rumah beralamat di 173 Mk. 9,  Kg. Paya  telah dibina secara gotong-royong  dan hasil derma  penduduk. Akhirnya pada tahun 1998  bangunan itu dengan resminya telah dijadikan PASTI. Ia menggunakan kurikulum dari PASTI pusat sepenuhnya....

Pada waktu itu PASTI beroperasi  dua sesi yakni pada waktu pagi (lebih kurang 24 orang murid ) dan petang (lebih kurang 24 orang murid) . Pada waktu itu hanya murid berumur 6 tahun sahaja diambil belajar dan belum lagi dilengkapkan dengan uniform PASTI....bersambung. Pengerusi PASTI nurul Hidayah ialah En. Ibrahim ("Pak Im"). Antara individu yang tidak boleh dilupakan dalam penubuhan PASTI ini ialah allahyarham Tn. Hj. Yusof b. Saleh bekas Imam masjid Teluk Kumbar.

Kini PASTI mempunyai hampir 100 orang murid lelaki dan perempuan berumur 4 hingga 6 tahun. Mereka  dibimbing oleh 3 orang guru dan dibantu oleh 2 orang pembantu.
Murid berpakaian uniform PASTI. ...bersambung (harap maaf sedang diedit)

Gaji bulanan adalah berdasarkan kutipan  yuran  murid yakni RM30.00 sebulan.

No comments:

Post a Comment